ראיון אישי בצו ראשון

ראיון אישי בצו ראשון

במסגרת המיונים לצבא ביום הצו הראשון תעברו ראיון אישי. ראיון זה משמעותי מאוד והוא מהווה שליש מציון הקב"א שייקבע לכם.

את הריאיון תקיים מאבחנת פסיכוטכנית, שעברה הכשרה מקיפה, המעניקה לה את היכולת להתרשם מכם ומהיכולות שלכם. לראיון אין זמן מוגדר מראש והוא עשוי לנוע בין 20 דקות לשעה. 

ריאיון זה הוא חד פעמי ולא ניתן לקיים אותו שוב, לכן חשוב להגיע מוכנים אליו עד כמה שניתן.

מטרתו העיקרית של הריאיון היא להכיר אתכם ואת הכישורים שלכם. המראיינת תקיים אתכם שיחה, במהלכה תשאל שאלות אישיות על החיים שלכם: על המשפחה ועל החברים; על הלימודים – מה מעניין אתכם, מה למדתם בתיכון או מחוץ למסגרת הלימודים הפורמלית; מה אתם אוהבים לעשות בשעות הפנאי וכו'.

שאלות אלה תסייענה לה לעמוד על אופייכם, להבין כיצד אתם מתנהלים בחיי היומיום שלכם ועל בסיס אלו ערכים, להעריך את מידת המוטיבציה שלכם לשרת בצבא וכן הלאה. אם תדעו מראש לאיזה תפקיד אתם מכוונים זה יקל עליכם להציג את היתרונות שלכם בפני המאבחנת וכן להפגין יותר ביטחון וידע במהלך הריאיון.

אז מה המאבחנת בודקת?

במסגרת הריאיון המאבחנת תבדוק מספר פרמטרים:

1. רמת המוטיבציה לשרת בצה"ל.

המאבחנת תשאל שאלות שתסייענה לה להעריך את רמת המוטיבציה שלכם לשרת בתפקיד משמעותי בצה"ל וכן בתפקידי לוחמה. חשוב להביע מוטיבציה לשרת בכל תפקיד משמעותי בצה"ל. ניתן בהחלט לומר מה השאיפות שלכם, אך בד בבד להביע נכונות לבצע כל תפקיד אליו תשובצו.  

2. רמת התאמה למסגרת וצייתנות

בהתאם לתשובות שלכם המאבחנת תוכל לקבוע מהי רמת ההתאמה וההסתגלות שלכם למסגרת, עד כמה אתם מסוגלים לקבל פקודות מסגל הפיקוד הממונה עליכם וכדומה.

3. דייקנות

המאבחנת תשאל שאלות שיבדקו עד כמה אתם מסוגלים לעמוד בלוחות זמנים וכן עד כמה אתם יכולים לנהל את הזמן שלכם באופן אפקטיבי. 

4. פעילות גופנית

המאבחנת תבדוק בריאיון עד כמה אתם פעילים מבחינה גופנית, באיזו תדירות ובאיזה סוג/ענף ספורט אתם עוסקים. 

5. סגנון דיבור

המאבחנת תוכל להתרשם בריאיון מאופן הדיבור ומרמת אוצר המילים שלכם וגם פרמטרים אלה יילקחו בחשבון בסופו של דבר. 

6. יכולת לקבל החלטות באופן עצמאי

המאבחנת תנסה להעריך את רמת העצמאות שלכם – האם אתם נוקטים יוזמה? האם אתם מסוגלים לקבל החלטות על דעת עצמכם? האם אתם בטוחים בעצמכם?

7. חברותיות

המאבחנת תשאל שאלות שעשויות לעזור לה להבין האם אתם אנשים שמסוגלים להסתדר בתוך קבוצה והאם אתם מתאימים לעבודה בצוות.

8. רמת עברית

כהמשך ישיר לשינויים שצה"ל עורך במבחני המיון לצו הראשון – רמת העברית של המועמד תיקבע במהלך הריאיון על ידי המראיין ולא ייערך מבחן סימול עברית, כפי שנערך בעבר (למעט עבור מלש"בים ששפת האם שלהם היא לא עברית).

אז איך כדאי להתנהג בריאיון?

הנה כמה טיפים שיסייעו לכם לעבור את הריאיון באופן הטוב ביותר:

  1. לבוש הולם – התלבשו באופן שהולם את מעמד הריאיון. ג'ינסים קרועים וחולצות בטן פחות יתאימו, לצורך העניין.
  2. היו טבעיים – אל תנסו להיות מישהו שאתם לא, רק על מנת להרשים את המאבחנת. המראיינת מאוד מיומנת והיא תקלוט במהרה אם אתם מנסים להציג מצג שווא. 
  3. אמרו את האמת – אם למשל, המצב הכלכלי בבית לא טוב או שהוריכם גרושים – אל תחששו לומר זאת. אתם נמדדים על אמירת אמת. כאן גם ראוי להדגיש שמצב כלכלי או משפחתי לא טוב לא יפגע בסיכויים שלכם להשתבץ לתפקיד בו אתם מעוניינים. הצבא בסך הכל מעוניין לדעת האם אתם זקוקים לסיוע בתנאי השירות שלכם. 
  4. היו מנומסים – גם אם יש שאלה שנראית לכם טיפשית או ממש לא חשובה – הקפידו לענות עליה במלוא הרצינות. כמו כן, הקפידו שלא לקטוע את המראיינת במהלך הריאיון ולהקפיד על כללי שיח נאותים.
  5. ישיבה נינוחה – הקפידו לשבת באופן נינוח ולשדר רוגע. צרו קשר עין עם המאבחנת, היו חביבים וחייכו מידי פעם. קחו בחשבון שהמראיינת מודעת לחרדה הטבעית שלכם מהריאיון. סביר להניח שככל שהריאיון יתקדם אתם תחושו רוגע רב יותר. 
  6. אל תדברו מהר מידי – המאבחנת רוצה להאזין לתשובות שלכם ולהתרשם מהן – אפשרו לה לעשות זאת!
  7. ענו על השאלות באופן ענייני, בוגר וממוקד. כאמור, משקלו של הריאיון משמעותי מאוד ולכן כאן המקום שלכם להותיר את הרושם הטוב ביותר שניתן. 
  8. היו עקביים בתשובות שלכם – אתם תישאלו מספר שאלות דומות בניסוחים שונים. כך המאבחנת תוכל לבדוק את רמת האמינות שלכם – האם אתם עונים תשובות רק כדי להרשים אותה או שאתם באמת מבטאים את עצמכם כפי שאתם. הקפידו לענות תשובות עקביות.
  9. שדרו מוטיבציה – הביעו רצון ומוטיבציה לשרת בצבא בכל תפקיד, גם אם לא תקבלו את התפקיד שחלמתם עליו. 
  10. אל תכינו תשובות מראש – המאבחנות מיומנות לזהות מלש"ב שמדקלם תשובות מראש. הימנעו מכך ופשוט היו עצמכם!

איך מומלץ להתכונן לריאיון 

  1. היעזרו בטיפים שכתבנו במאמר הזה.
  2. בקשו מחבר או מכל אדם אחר שאתם סומכים על שיקול הדעת שלו לראיין אתכם – בקשו שישאל אתכם שאלות בתחומים שונים כגון: על היחסים במשפחה, על הקשרים החברתיים שלכם, על הלימודים, על מסגרות אחרות, מה אתם עושים בשעות הפנאי שלכם וכל שאלה שעולה על דעתו. כך תוכלו להבין באיזה תחום יותר "זורם" לכם ובאיזה תחום אתם צריכים להשתפר.

בהצלחה! 

מקווים שנהנתם מהתוכן, אנחנו כאן בשבילכם לכל שאלה.

מקווים שנהנתם מהתוכן, אנחנו כאן בשבילכם לכל שאלה.

צוות היחידה

השאירו תגובה

פוסטים נוספים

קב"א

מה זה קב"א?   .לאור השינויים שצה"ל ערך במבחני המיון של הצו הראשון, בוטל המרכיב

קרא עוד »
דילוג לתוכן